حضرت آیت الله خامنه ای امامت امام علی (ع) را ا امری معنوی برشمردند که با ترازوهای عرفی ما قابل اندازهگیری نیست.
به گزارش ایسنا، گزیده بیانات رهبری انقلاب اسلامی در این سخنرانی به شرح زیر است:
- در مورد امیرالمومنین (ع) و معرفی شخصیت این بزرگوار، یک مرحله، امامت آن بزرگوار است که البته منظور امامتی است که امری معنوی است و با ترازوهای عرفی ما قابل اندازهگیری نیست.
- نخبگان و بزرگانی هم بودند که به مفاهیم عالی امامت دست پیدا کردند، کسانی که یا در زمان ما زندگی کردند و یا آثارشان به ما رسیده است.
- با قطع نظر از این رتبه معنوی بالا نیز، امیرالمومنین (ع) برحسب معیارهای دنیوی و بشری هم بعد از پیغمبر اکرم (ص) شخصیتی بزرگ و والامقام است.
- عدالت بیاغماض، گسترده، بدون هیچ ملاحظه و عجیب و غریب که انسان از شنیدن موارد آن شگفتزده میشود، درکنار سادهزیستی آن بزرگوار، شجاعت آن بزرگوار، فداکاری او در راه حق، دریای حکمت او از جمله ویژگیهای خاص شخصیتی امیرالمومنین (ع) است.
- ما هم از لحاظ شخصی باید از این بزرگوار پیروی کنیم و هم درباب حکومت؛ امروز حکومت دست علاقمندان امیرالمومنین (ع) است و باید همین عدالت، همین شجاعت، همین ویژگیها را پیاده کنیم که البته در این زمینه خیلی عقب هستیم.
- شهادت در میدان جنگ چیز دشواری نیست. در آن زمان شمشیری اصابت میکرد و امروز گلولهای این کار را میکند. پس این امر همچنان ممکن است، اما صبر برای رسیدن به این شهادت اهمیت دارد.
- خدا را شکر که مردان فداکاری در زمان ما هستند و بودند و دیدیم که پیرو امیرالمومنین (ع) در این امر صبر بر فرارسیدن زمان شهادت بودند، عاشق شهادت بودند و منتظر آن بودند و خداوند نصیبشان کرد.
- شهید سلیمانی وقتی تهدید دشمنان به شهادت را شنید گفت این همان چیزی است که من در کوهها و جبههها به دنبال آن میگردم، دشمن چطور من را با آن تهدید میکند؟
- شهید مطهری مخاطب خود را هدایت میکرد، به او اطمینان میبخشید. او تکلیفگرا بود و دغدغه تکلیف داشت. او هرگز بیکار نماند. میراث فکری پیشینیان را داشت و خود بر آن افزوده بود و این را در اختیار مخاطبان و شاگردان خود میگذاشت.
- مهم این بود که شهید مطهری همه ظرفیتهای حوزه فکر و علم را به اولویتهای فکری جامعه میرساند و متصل میکرد و این باید مورد توجه معلمان ما هم باشد.
- کار معلم انتقال میراث فکری بشر به نسل بعدی است و باید با امانتداری تمام این مسئولیت سنگین را پشت سر بگذارد.- امروز در کشور ما امکان آموزش به شکل گستردهای وجود دارد و در گذشته هرگز چنین امکانی فراهم نبود و امروز به برکت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی این امکان فراهم است.
- میتوان اینطور گفت که معلمان، افسران جوان سپاه پیشرفت کشور هستند. معلمان باید خودشان این نقش تاریخی را باور کنند که اگر چنین شود خود احساس مسئولیت خواهند کرد.
- امروز جوانان ما در یک تهاجم بیسابقه و همهجانبه از سوی بیگانگان مواجه هستند. معلمان باید کاری کنند که ریزشها نزدیک به صفر باشد و رویشها در بالاترین حد قرار گیرد.
- همه ما وظیفه داریم که شأن معلمان را حفظ کنیم این شأن باید شناخته شود و همه نسبت به آن تفهیم شوند، همچنان که در مورد کارگران هم همین است.
- البته باید به مسائل معیشتی معلمان هم توجه کرد. باید از نقش معلمان در این دوره همهگیری کرونا تشکر کنیم که وظایف و مسئولیت آنان را افزایش داد.
- در مورد تمجید از کارگران همین بس که دست او را خداوند و پیغمبر دوست دارند. پیغمبر هم دست کارگر را بوسیده است. در اقتصاد مستقل هم کارگر نقش مهمی بازی میکند و ستون اصلی این اقتصاد است.
- در جمهوری اسلامی البته حق کارگران بیش از جاهای دیگر است، علت آن هم این است که از ابتدای انقلاب دشمنان کوشیدند جامعه کارگری را مقابل انقلاب قرار دهند اما آنان در دفاع مقدس حتی جانشان را هم فدای انقلاب اسلامی کردند.
- یکی از مهمترین انواع پشتیبانی از تولید، پشتیبانی و حمایت از کارگران است. حمایت از کارگران یعنی حمایت از تولید داخلی. حمایت از کارگر حمایت از ثروت ملی است که برای کشور آبرو، استقلال و قدرت هم در پی خواهد آورد.
- حمایت از کارگر فقط این نیست که پایه حقوقی آنان را متناسب با تورم بالا ببریم، این یک شکل آن است. اما مهارتآموزی کارگران مهم است. سطح تخصص آنان باید بالا برود که هم برای آنان نافع است و هم برای افزایش کیفیت تولید.
- توجه به بیمه، بهداشت و درمان کارگران در کنار حفظ امنیت شغلی آنان اهمیت دارد. آنان باید بدانند که شغلشان تضمین شده است. برای مسکن آنان هم باید فکر اساسی کرد، چرا که بخش عمدهای از پول آنان به اجاره میرود.
- ایجاد روابط عادلانه بین دولت، کارفرما و کارگران یکی از مهمترین موارد برای حمایت از کارگران است.
این سخنرانی همزمان از سایت Khamenei.ir، شبکه یک سیما، شبکه خبر و رادیو سراسری پخش می شود.